Drasztikus változások a Forma 1-ben

B Dániel

A költségcsökkentés miatt, új szabályokat fogadott el a minap az FIA, amik nagyban érintik a Formula 1 világát.

A Motorsport Világtanács pénteki ülését követően, az FIA hivatalosan is bejelentette, hogy elfogadta a csapatok szövetsége, a FOTA által javasolt költségcsökkentésére irányuló szabálymódosítási tervezetet, mellyel a csapatok költségvetése már jövőre legalább harmadával csökkenhet.

A szezon közbeni tesztelést betiltják, így a csapatoknak csak a versenyhétvégéken lesz alkalmuk kipróbálni az újításokat.

A csapatok továbbá a jövő évtől már nem használhatnak olyan szélcsatornákat, melyek 60%-os modellnél nagyobbat befogadnak, és áramlási teljesítményük meghaladja az 50 m/s-t. A gyárakat pedig egy évben legalább 6 hétre be kell zárniuk.

A motorok élettartamát a duplájára emelik, és egy versenyző maximálisan nyolc darab erőforrást használhat el egy szezonban – illetve a csapat további négyet a teszteken. Ez tehát azt jelenti, hogy egy alakulat legfeljebb 20 motort "fogyaszthat el" egy szezon alatt, ami a független csapatok motorköltségeit a felére csökkenti.

Emellett a három-versenyhétvégés motorszabály, amiről még november 5-én döntöttek a csapatok, érintetlen maradt.

A motorok fordulatszámát 18.000-ben korlátozzák, és a továbbiakban is tilos lesz az egységek fejlesztése szezon közben, mindössze néhány, előre meghatározott elemhez lehet majd hozzányúlni.

Ezen felül a csapatokat arra kötelezik, hogy kisebb létszámmal képviseljék magukat a versenyhétvégéken, amivel nem lesz különösebb problémájuk, ugyanis a jövőben azonnal meg kell osztaniuk az információkat a gumikról, illetve az üzemanyagról, így nem lesz szükségük megfigyelők alkalmazására.

Az FIA bízik abban, hogy a fent leírtakkal már a jövő évben komolyan csökkenhet a csapatok költségvetése. A szövetség által kiadott közlemény szerint ezekkel az intézkedésekkel a csapatok a tavalyi költségvetésük akár 30%-át is megspórolhatják 2009-ben, míg a független csapatok még ennél is többet megtakaríthatnak.

2010-es változtatások

Továbbra is nyitott kérdés az egyenmotorok bevezetése, az FIA mindössze annyit kér, hogy a független csapatok évi 5 millió euróért juthassanak hozzá az egységekhez.

Mindez kétféle módon valósulhat meg, vagy egy független beszállító, mint a Cosworth – amely megnyerte az FIA, egységes motorokra kiírt tenderét –, vagy pedig a gyártók látják el erőforrásokkal a kicsiket, utóbbiaknak természetesen garantálniuk kell, hogy tartani tudják az 5 milliós összeget. Bármi is legyen, a 2010-ben használt motorok kerülnek az autókban 2011-ben, illetve 2012-ben.

A hírek szerint bevezetésre kerülhetnek az egységes váltók, illetve a csapatoknak arra kell törekedniük, hogy minél több egységes alkatrészt (melyek nem kimondottan a teljesítményt határozzák meg) használjanak.

Ami a versenyhétvégéket illeti, egységesítve lesz a rádió- és a telemetria rendszer, tiltólistára kerül a gumimelegítő, valamint a mechanikai gumitisztító használata, illetve a verseny közbeni tankolás. További megszorítások várhatók az aerodinamikai kutatásban, illetve a gyárakban.

Az FIA továbbá egy átfogó közvélemény kutatás után dönt arról, változtatni kell-e az időmérő menetén, felváltsa-e a pontrendszert az éremrendszer, illetve csökkentsék-e a versenytávot.

Nem elképzelhetetlen, hogy a KERS rendszert is egységesítik 2010-ben, azonban ez a FOTA javaslataitól is függ.

Hosszabb távú kilátások

Az FIA a FOTA tagjaival közösen megvizsgálja, miként lehetne bevezetni egy teljesen új, energiatakarékos motorformulát 2013-tól.

Címkék: szabályok 2009 2010 fia fota

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Sarg3 2008.12.17. 17:44:05

Majdnem mindent meg akarnak szűntetni,amit szeretek az F1-ben.
verseny közbeni tankolás nélkül meg mit akarnak? Nem akarok azért leülni a TV elé,hogy egy 20 perces versenyt kelljen néznem...:S

Lukacsmacska · http://www.forma-1.mlap.hu 2008.12.27. 08:15:25

2005-ben nem volt szabad gumit cserélni, az is elég hülye ötlet volt, de, hogy a tankolást is betiltsák?! :@
a tankolásokkal való taktikázás ugyanúgy hozzátartozik a forma-1-hez, mint mondjuk a kerékcsere, nélküle nem olyan izgalmas!

Facebook

Címkék

2013 (2) alonso (5) bemutató (3) bull (3) csapatok (2) f1 (11) fernando (2) ferrari (5) forma1 (6) futam (2) időmérő (2) kanada (2) kép (2) kimi (2) lotus (3) mark (2) mclaren (2) mercedes (4) michael (2) monaco (2) nagydíj (2) nico (3) raikkönen (2) rb9 (2) red (3) renault (2) rosberg (2) sauber (3) schumacher (2) sebastian (2) teszt (2) vettel (2) webber (2) Címkefelhő

 

Szerzők

süti beállítások módosítása